Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Iványi-Grünwald Béla (1867–1940): Fonó cigánylány, 1907

2009.12.22

Iványi-Grünwald Béla (1867–1940): Fonó cigánylány, 1907

Vászon, olaj, 110 x 52 cm

Jelezve lent jobbra: Iványi-Grünwald

Proveniencia: Sugár Aladár; Zádor Anna

 

Irodalom:

* Telepy Katalin: Iványi-Grünwald Béla korai munkássága, valamint a Kecskemétre költözés okai és előzményei, In: Cumania VI, Kecskemét, 1979, 249-285 [268].

* Telepy Katalin: Iványi-Grünwald Béla, Budapest, Képzőművészeti, 1984, 26, 80, kat. sz.: 116.

 

Reprodukálva:

* Dr. Zádor Anna hagyatéki árverésének katalógusa, Budapest, Nagyházi Galéria és Aukciósház, 1995, (címlap).

 

Kiállítva:

* Iványi-Grünwald Béla emlékkiállítása, Kecskemét, Katona József Múzeum, 1967, kat.sz.: 6.

* Seele und Farbe. Nagybánya: Eine Künstlerkolonie am Rande der Monarchie, Wien, Collegium Hungaricum, 1999. március 26 – május 21. kat. sz. n.

 

Feltehetően kiállítva:

* M. I. É. N. K., Budapest, Nemzeti Szalon, 1908. január 11 – ?, kat. sz.: 60.

* Hungarian Exhibition, London, Earl’s Court, 1908. május – november, kat. sz.: 225.

 

Aukcionálva:

* Dr. Zádor Anna hagyatékának árverése, Budapest, Nagyházi Galéria és Aukciósház, 1995. december 16., kat. sz.: 9.

 

 

1907 tavaszán a budapesti Nemzeti Szalon, tavaszi kiállításának keretében, reprezentatív bemutatót tartott a francia posztimpresszionizmus remekműveiből. A tárlat fő szenzációja Paul Gauguin –  retrospektív kiállításnak is beillő – hatvanhét műve volt: festmények, rajzok, metszetek, karcok, fafaragványok és kerámiák vegyesen. A kiállítást követően Iványi-Grünwald festészetében Gauguin művészetének nyilvánvaló hatása érvényesült. A nagybányai alapítók közül ő bizonyult a modern irányzatokra leginkább nyitottnak, aki a fiatalabb festőgeneráció újító törekvéseit elfogadta és saját művészetébe integrálta. Ennek és Gauguin hatásának ékes bizonyítéka az itt bemutatott mű, amely eredetileg egy nagyobb kompozíció részeként, a nagybányai Máramaros Megyei Múzeum gyűjteményében lévő Cigánylányok a Lápos partján című festménnyel alkotott egészet. Nemsokkal a mű elkészültét követően, Iványi a kép egyharmadát különválasztotta és szignálta. Az immár önállóvá vált festmény feltehetően azonos azzal a képpel, amely Fonó cigánylány címen szerepelt 1908-ban a M.I.É.N.K. első kiállításán, valamint a modern magyar festészet egyik legkorábbi, külföldön rendezett seregszemléjén Londonban. Iványi érdeklődését ekkortájt keltette fel a természettel szorosabb összhangban élő hazai cigányság. Modelljeit előszeretettel választotta közülük a továbbiakban is, itthon találva meg azt a témát, melyért Gauguinnek a déli tengerek szigetvilágába kellett utaznia.