Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Scheiber Hugó: Banjo-duó - 1929 k.

2009.12.30

Scheiber Hugó: Banjo-duó - 1929 k.

vegyes technika, 46x48cm

 

 

 

            Mozgás, zene, tánc, dinamika - mindezek Scheiber 1920-as években készült műveinek meghatározó elemei. Vagy másként, Rabinovszky Máriusz 1929-ben írt érzékletes szavaival: “A cikkázó, röpülő, zúgó, süvöltő, visító, sikongó, tolakodó, törekedő, villámló és nyilaló jelenségek sokrétű ritmusa… hullámszerű táncszoknya, metsző reflektor, mázoltképű bohóc, csilingelő bendzsó… Élet, mely éles, tarka, feszes, mozgalmas ritmusban perdül érzékeinken.” 1923-24 körül Scheiber Hugó művészetében a zsíros, pasztózus festésmódot dekoratív, dinamikus, árnyalatlan színfoltok ritmikus vonalkonstrukciókba ágyazott mozgalmas látásmódja váltja fel. A német és osztrák expresszionizmus, olasz futurizmus és orosz konstruktivizmus hatására nem csupán festői eszközkészlete, de témavilága is felfrissül. Képei a nagyváros lüktető, zakatoló életének plakátszerűen harsány, agresszív, de találó ábrázolásai.

            “Scheiber Hugó a maga ornamentális fantáziájával nálunk egyedül álló jelensége az életet vonaljátékká feloldó és ornamensekké lefokozó absztrakt művészetnek” - fogalmazza meg Lázár Béla, a művész Ernst Múzeumbeli kiállítása kapcsán. Hozzá- tehetjük: művészete a Benjo-duó születésének idején mind a hazai mind az európai közönség által elismert és kedvelt. Herwarth Walden, az avantgard központjának számító, berlini Sturm galériájában 1924-től rendezett kiállításai révén bekapcsolódik a modern művészeti élet vérkeringésébe. Külföldön Berlin mellett Bécs, London, New-York modern művészeti galériái, itthon a Belvedere Szalon, az Ernst Múzeum és a Tamás Galéria mutatják be Scheiber műveit.

            A Benjo-duó Budapesten 1929-ben, Scheiber harmadik hazai önálló, a Tamás Galériában megrendezett tárlatán kerül közönség elé. A kiállítást élénk sajtóvisszhang kíséri: a művészeti és irodalmi folyóiratok (Magyar Művészet, Magyar Grafika, Nyugat) mellett a hírlapok kritikusai is beszámolnak a látottakról (Népszava, Budapesti Hírlap, Esti Kurír stb.) Az Újság vasárnapi melléklete a Banjo-duó reprodukcióját is közli. A kiállított képek szinte kivétel nélkül a nagyvárosi életérzés kifejezői. A képcímek tanúsága szerint közülük számos kötődik az éjszakai lokálok, jazz-koncertek világához, gyakori téma a zene és a tánc: Revue, Táncmozdulat, Serpentin-táncosnő, Jazz, Saxophonosok. Az alapszínekre redukált színsíkok ritmikus arabeszkjei megidézik a modern tánc dinamizmusát, a jazz lüktető muzsikáját. A bendzsón játszó táncosok több Scheiber-képnek is témái: az 1929-ben kiállított művek között is feltűnik egy, Banjos címmel. Az egyalakos változatnak több, 1928 és 1933 között készült változata is ismert.

            A kép később Darányi György bázeli műgyűjteményébe került. 1982-ben a többekkel együtt általa is írt, Scheiber művészetét a külföldi gyűjtemények alapján bemutató monográfiában jelenik meg a festmény reprodukciója. 1995-ben a Banjo-duó Haulisch Lenke Scheiber Hugó életművét feldolgozó monográfiájának címlapjára kerül.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Irodalom:

 

Az Ernst-Múzeum kiállításai XCIII. Csoportkiállítás. Bp. 1927. október - Lázár Béla előszavával.

 

Scheiber Hugó festőművész és Bokros Dezső szobrászművész gyűjteményes kiállítása. Tamás Galéria, 1929. március 7-17.

kat. 16. Banjosok

 

Rabinovszky Máriusz: Scheiber Hugó képei és Bokros Birmann szobrai. Nyugat, 1929. március 16., 6.sz., 426.o.

 

Darany, Georges - István Schlégl: Hugo Scheiber: Leben und Werk. Inter Art Galerie. Basel, 1982. - Reprodukálva: Duo

 

Scheiber Hugó (1873-1950). Műgyűjtők Galériája - Toronto,Thebes Gallery INC, 1991.

 

Haulisch Lenke: Scheiber Hugó. Serpent Kiadó, Budapest, 1995.

Címlapkép és szöveg közti 243. kép: Benzsó-duó